Malena Lidars har presenterat en avhandling som analyserar elevers lärande i naturorienterande undervisning. Hon har använt videosekvenser för att ta reda på var elever investerar sin uppärksamhet, vad de anser vara viktigt. Utifrån dessa studier har hon identifierat så kallade "riktningsgivare" som hjälper elever att identifiera centrala lärandemål.
En stor del av avhandlingen är metodutveckling för studier av detta slag.
En studie som denna kan ses utifrån temat "hidden curriculum", dvs hur lärare och elever kommunicerar förväntningar på ett mer eller mindre omedvetet plan. En annat relevant tema är "processlärande" och med det avses ett ämnets karaktär (se bla skolverkets kursplaner, fysik). Inom NV är den centrala metoden växelspelet mellan matematiska modeller och experimentella resultat. Därtill är det väsentligt att man lär sig att uppskatta att bygga kunskap på etablerade modeller och göra resultat tillgängliga för kritik. Det förutsätter att man är villig att visa omsorg om detaljer.
För intervju se länk.
onsdag 26 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar